Neumann János Egyetem

facebook

Welcome

Gyengénlátó Változat

Már közel 3000 diák tanul duális képzésben Magyarországon

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

Duális képzés KecskemétenA magyarországi duális képzésben a 2012-es indulás 440 hallgatójához képest idén már 2990-en kezdték meg tanulmányaikat - mondta el Ailer Piroska, a Pallasz Athéné Egyetem intézményvezetője egy szakmai konferencián az egyetem MTI-nek hétfőn megküldött tájékoztatása szerint.

A duális képzésben részt vevő 24 egyetem és főiskola a korábbi 187 céggel szemben már 555 vállalkozással kötött szerződést, és az együttműködések további bővülésével számolnak.

A hazai felsőoktatás komoly hibájának nevezte az intézményvezető, hogy a felsőoktatásban a két fő irány - a vállalati és az akadémiai ág - még mindig nagy mértékben kettéválik. A cégeknek sokkal inkább a praktikus tudásra van szükségük, miközben a kutatói területen nagyon fontos az elméleti ismeretek elsajátítása - hangsúlyozta. Ez az ellentét legnyilvánvalóbban a műszaki képzésben jelentkezik, hiszen például az orvos-, vagy a pedagógusképzésben nem különül el ilyen jelentősen az elméleti és a gyakorlati tudás. Ailer Piroska szerint korábban ez a két irány még nem vált ennyire ketté, a két rendszer korábban könnyebben átjárható volt - sok egyetemen aktív vállalatvezetők oktattak, gyakorlatiasabb képzések keretében. A magyarországi duális képzés ezt az irányt igyekszik visszahozni a felsőoktatásba - vélekedett.

Bár a duális képzésben részt vevőknek ma még ugyanazt az elméleti tudást kell elsajátítaniuk, mint a rendes tanrendben tanulóknak, ellenben a duális hallgatók évente 23 hetet az iskolákban 22 hetet pedig a partnercégeknél szakmai feladatokkal töltenek. Ez adja a hagyományos és a duális rendszerű képzések közötti legnagyobb különbséget: a hallgatók az elméleti képzésük mellett gyakorlatot szereznek a szakmájukban is. Így olyan versenyképes munkavállaló kerül ki a felsőoktatásból, aki azonnal képes értéket teremteni a munkahelyén - mondta a közlemény szerint.

A kecskeméti egyetem intézményvezetője elmondta azt is, hogy a Mercedes gyár megtelepedésekor a német cég által példának állított stuttgarti székhelyű főiskolán, a Duale Hochschule Baden-Würtembergen ma is 150 főállású és 1800 külsős szakember oktatja a fiatalokat - az oktatók döntő része a duális képzésben részt vevő cégek vezetőiből kerül ki, így ott már az elméleti oktatás is gyakorlatorientált.

Ailer Piroska kiemelte azt is, a Mercedes- Benz és a Knorr-Bremse, valamint több más vállalkozás vezetősége már azt tapasztalja, hogy a hallgató már a harmadik évfolyamtól kezdve értéket teremt, és támogatni tudja a vállalkozás eredménymutatóit. A szakmai eredményesség pedig a foglalkoztatásban is látszik, a duális képzésben végzettek elhelyezkedési mutatói rendkívül jók.

A duális képzésekben már Magyarországon is hatalmas túljelentkezés van. A Pallasz Athéné Egyetemen a duális szakokra tízszeres a túljelentkezés - mondta az intézményvezető. A statisztikák azt mutatják, hogy a duális felsőoktatásban részt vevő hallgatók sokkal jobban teljesítenek: több kreditpontos képzést vesznek fel, nagyobb hatékonysággal és jobb eredménnyel zárják tanulmányaikat. A jobb teljesítménynek köszönhetően már most látszik egy újabb fejlesztendő terület a hazai duális oktatásban, biztosítani kell a frissen végzetteknek, hogy mesterképzésben, magasabb szinten folytathassák duális tanulmányaikat - jegyezte meg.

forrás: hirek.ma - 2016. 09. 19.

kép: kecskemet.hu - 2011. 09. 02.

Pályázatok

EFOP-3.6.1-16-2016-00014

EFOP-3.6.1-16-2016-00014

EFOP-3.6.1-16-2016-00006

EFOP-3.6.1-16-2016-00006

Campus Mundi

 

Campus Mundi

GINOP-2.3.3-15-2016-00041

 

GINOP-2.3.3-15-2016-00041

EFOP-3.4.4.-16-2017-00018

 

EFOP-3.4.4.-16-2017-00018

EFOP-3.4.3-16-2016-00002

 EFOP-3.4.3-16-2016-00002

GINOP-2.2.1-15-2016-00024

EFOP-3.2.5-17-2017-00045

EFOP-3.6.2-16-2017-00012

EFOP-3.4.6.-VEKOP-17-2017-00002

EDU-LAB-DTP1-1-115-4.1

EFOP-3.6.2-16-2017-00016