Neumann János Egyetem

facebook

Welcome

Gyengénlátó Változat

A Neumann János Egyetem mérnökhallgatói nyerték meg idén a CLAAS UniTech Mérnökversenyt

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

A legrátermettebb mérnökhallgatók mérték össze az általuk készített mezőgépek tudását a CLAAS Hungária Zrt. törökszentmiklósi telephelyén, a CLAAS UniTech Mérnökverseny fináléjában. A mostanra már hagyománnyá vált versenyre idén is a tíz legjobb pályázatot benyújtott csapatot hívták meg a szervezők.

A versenyre az ország számos egyeteméről készítettek hallgatók pályaműveket, amelyek közül végül szakmai zsűri választotta ki a legjobbakat, hogy aztán a döntő háromfordulós megmérettetése után kiderüljön, kié a leggyorsabb, a leginkább strapabíró, nem utolsó sorban pedig a legjobb betakarító képességekkel rendelkező gépezet.

A Neumann János egyetem másodéves gépészmérnök hallgatói – Baji András, Farmosi Károly és Birkás Csaba – idén egy tandemkombájnt állítottak össze, amit egyszerre ketten kezeltek, miközben a harmadik csapattárs telefonon irányította őket.

A győzelemért járó 1 millió forintos nyereményt azonban nem adta könnyen a szervező cég.

 

Mikor és hányan jelentkeztetek a versenyre?

Az egyik csapattag, Birkás Csaba egy hirtelen ötlettől vezérelve nézett utána a versenynek, majd gyűjtött össze Bennünket, így alakult meg öt fős csapatunk tavaly októberben.

A szűk, egy hónapos tervezési idő alatt két csapattársunk kilépett, így hát hárman folytattuk (Birkás Csaba, Farmasi Károly, Baji András) és befejeztük a tervet.

Hogyan foglalnád össze a verseny lényegét hallgatói szemszögből?
Számunkra a verseny lényege, hogy felmérhessük saját képességeidet a többi egyetem hallgatóihoz képest, hogy lássuk milyen egy projektet megtervezni, menedzselni, megépíteni és venni a felmerülő akadályokat. Ezáltal rengeteg tapasztalatot szereztünk az elkövetkező verseny projektekhez, vagy egy valós mérnök mindennapi feladataihoz.

Mi volt a verseny menete?

Először minden csapattagnak külön-külön kellett regisztrálnia magát a versenyre.

Ezt követte a tervezési időszak, melyet a szabályzat elolvasása után egy hónap kemény tervezés követett. Mindent az alapoktól kezdtünk, így elég szűk volt az időkeretünk. Már itt oda kellett figyelni, hogy melyik ötlet lehet a hasznunkra és melyik nem. Például: lesz-e elég idő a tervezésre, megfelel-e a verseny szabályzatának, ne legyen túl bonyolult a megoldás, illetve nem elég működő képes kombájnt tervezni, hanem egy olyat kell, ami jobb lesz az előző években tervezett kombájnokhoz képest.

Miután összeraktuk a 3D modell-t, készítettünk egy dokumentációt, amiben ismertettük a jármű tulajdonságait. A feltöltött terv alapján bejutottunk a döntőbe, ami az jelentette, hogy megvalósíthatjuk a terveinket. Ebben pedig támogat a CLAAS Hungária Zrt. 75.000 forinttal.

A tervezést a megvalósítási időszak követte, ami magát az építést jelenti, majd sor került a döntő megmérettetésre, amely szintén nagy megpróbáltatás volt, a verseny több részből tevődött össze.

A döntő három versenyrészből tevődött össze:

Az első próba a „Szlalom pálya”. A feladatot szállítási pozícióban (a kombájn mögé van kapcsolva a szállítókocsi, a szállítókocsin az adapter) kell elvégezni. A kb. 40 méter hosszú pályán bójákat helyeznek el, hogy nehezítsék a feladatot.

A második rész az „Aratás”. A terményt 100 db teniszlabda és 100 db – a teniszlabda átmérőjével egyező élhosszúságú – fakocka jelképezi. A teniszlabdák vegyesek, használt és új, különböző márkájú példányok is vannak köztük. A fakockák a fűrészeléstől elvárható méretpontossággal és felületi minőséggel rendelkeznek. A műveletre összesen 15 perc állt rendelkezésre. A tartályokon kívül maradt tárgyakért 30, a rossz helyre szortírozottakért 10 másodperc plusz idő kerül felszámolásra.

A végső megmérettetés a „Fárasztó vizsgálat”, mely lényege, hogy a gépnek különböző akadályokon kell áthajtania anélkül, hogy járóképtelenné válna, illetve bármely alkatrészét elveszítené. Erre összesen 5 perc áll rendelkezésre.

 

Mik voltak a fő szempontok a jármű tervezésénél?

Az eddigi évekhez képest újítást vittünk a megvalósításba: kétvezetős megoldással eddig még nem találkoztak a verseny szervezői. Ezzel a megoldással még egy utast ki lehet használni, mint egy stabilizátort, jobban be tud dőlni a kanyarban, valamint a kezelőszervet is tudja irányítani, ezáltal a vezetőnek kevesebb dologra kell koncentrálnia.

Miben volt legjobb a ti munkátok?

Az aratási feladatban a szortírozásunk elég gyors volt, hogy ne okozzon gondot a bejövő termékmennyiségnek, így szinte tökéletes válogatást hajtottunk végre. A mobilitást és az áttételt sikerült megfelelően alkalmazni, ezáltal az első és harmadik versenyszámban is elsők lettünk. Megfelelően nagy terhelésre terveztük az egészet, így nem sérült meg egyik feladat alatt sem.

 

Kiktől kértetek segítséget?

Rengeteget köszönhetünk a Neumann János Egyetem oktatóinak: Dr. Fodor Antalnak, Dr. Bagány Mihálynak és Kutasi Zoltánnak, de sokat kérdezhettünk az előző évi GAMF-os csapatt tagjaitól: Mészáros Máriótól és Keresztury Gábortól. Az Egyetem duális partnercége, a Linamar Hungary Zrt. munkatársai is mindig készséggel álltak rendelkezésünkre: köszönjük Lővei Tamásnak, Fórián Ildikónak és Ádám Lászlónak.

 

Gratulálunk a csapat tagjainak, és sok sikert kívánunk Nekik tanulmányaikhoz, és elkövetkezendő megmérettetéseikhez!

Pályázatok

EFOP-3.6.1-16-2016-00014

EFOP-3.6.1-16-2016-00014

EFOP-3.6.1-16-2016-00006

EFOP-3.6.1-16-2016-00006

Campus Mundi

 

Campus Mundi

GINOP-2.3.3-15-2016-00041

 

GINOP-2.3.3-15-2016-00041

EFOP-3.4.4.-16-2017-00018

 

EFOP-3.4.4.-16-2017-00018

EFOP-3.4.3-16-2016-00002

 EFOP-3.4.3-16-2016-00002

GINOP-2.2.1-15-2016-00024

EFOP-3.2.5-17-2017-00045

EFOP-3.6.2-16-2017-00012

EFOP-3.4.6.-VEKOP-17-2017-00002

EDU-LAB-DTP1-1-115-4.1

EFOP-3.6.2-16-2017-00016