Neumann János Egyetem

facebook

Welcome

Gyengénlátó Változat

„Hatalmas kihívás volt ez a félév, de túléltük, és meg is edződtünk közben”

Bognár Katalin, Gazdaságtudományi Karunk másodéves duális hallgatója, aki a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. Magyarországnál tölti gyakorlatát. Katával a digitális oktatásról, távmunkáról és a modellváltás kapcsán felmerülő hallgatói kérdésekről beszélgettünk.

Mennyiben jelentett nehézséget és változást a digitális oktatásra való áttérés márciusban?

Délelőtt még bent ültünk az előadásainkon, délután pedig már az egyetemek azonnali hatályú bezárásától volt hangos a sajtó. Ez a hirtelen jött szabadidő eleinte egész jól jött, mindent is bepótoltunk, ami eddig nem fért bele a napirendünkbe: faltuk a könyveket, a sorozatokat, minden értékes percet kihasználtunk, gondoltuk úgyis hamarosan minden helyreáll, de nem állt. A boldog percek beárnyékolódni látszottak, megértettük, hogy ez a félév teljesen más lesz, valami új, ami nem szükségszerűen rossz. Az oktatóink és az egyetem vezetősége folyamatosan azon dolgozott, hogy kapjunk valamit, amibe kapaszkodni tudunk. Ez a kapaszkodó pedig egy jól szerkesztett összefoglaló ütemterv formájában érkezett, aminél kevés hasznosabb dolog jutna eszembe mentőövként. Így rontott be ajtóstól eddigi életünk legújabb és legembert próbálóbb időszaka, ami magába foglalta a távoktatást, a karantén-helyzetet és a családjainkhoz való hazaköltözést is. Sok előnyét látom a távoktatásnak, de a lefolytatása során néhány nehézséggel is szembe kellett néznünk. Ki ne szeretne például pizsamában előadásokat hallgatni, vagy kötetlen időbeosztással rendelkezni? Nekünk ezek mind adottak voltak, és mindeközben a legtöbb oktató gyakran erőn felül is rendelkezésre állt, konzultált, ha kértük, a kérdéseinket maradéktalanul megválaszolta, a számonkéréseket pedig gyorsan javította, hogy ennek fényében tervezni tudjuk a továbbiakat, amit ezúton is szeretnék megköszönni. Viszont ahogy mindennek, ennek is meg volt a maga árnyoldala. A számonkéréseink egy hagyományos időszakhoz képest megsokszorozódtak, és előfordult, hogy fel is torlódtak, ami a tanulmányainkra fordított időt és a leterheltségünket is megsokszorozta. Értjük, hogy az oktatók ezzel valójában minket próbálnak segíteni, hiszen kénytelenek vagyunk feldolgozni az aktuális anyagot ahhoz, hogy a számonkéréseket sikeresen abszolválhassuk, a folyamatos tanulás pedig biztosabb tudást eredményez, de biztosan van módja annak, hogy ez kíméletesebben, de legalábbis egyenletesebb megoszlással történjen. Mind az oktatói gárdának, mind pedig nekünk hatalmas kihívás volt ez a félév, de büszkén állíthatom, hogy túléltük, és meg is edződtünk a határaink feszegetése közben. Sajnos erre az edzettségre még szükségünk is lehet, ha beigazolódnak a feltételezések, és szembe kell néznünk a pandémia egy újabb hullámával. Amennyiben ez bekövetkezne, bízunk abban, hogy az adott visszajelzéseink alapján a felmerült nehézségeink is orvoslásra kerülnek, sőt, az oktatóinkat ismerve még előnyök is kovácsolódhatnak belőlük.

 

Mostanában sok szó esik a modellváltásról. Követted a fejleményeket, az Egyetem által megosztott híreket ezzel kapcsolatosan? Honnan tájékozódsz inkább?

Természetesen követtem a fejleményeket, egyébként is fontosnak tartom, hogy jól tájékozott legyek a világ történéseit illetően, ez pedig kiváltképp prioritást élvez, hiszen engem is érinteni fognak a kialakulóban lévő változások. Úgy gondolom, hogy a Neumann János Egyetem honlapja a közösségi oldalával karöltve maximálisan eleget tesz az aktualitások közzétételével szembeni elvárásoknak, nem csak ebben a témában, hanem általánosságban is, minden hallgatói létet érintő kérdésben. Éppen ezért elégnek és hitelesnek érzem az ezekről a platformokról történő tájékozódást a hallgatói jogviszonyt érintő témákban.

 

Milyen kérdések merültek fel benned az átalakulással kapcsolatban?

Mikor tudomást szereztem arról, hogy az állami fenntartású egyetemünk alapítványi fenntartásba kerül át, rögtön kérdések ötlöttek fel bennem. Például az, hogy mi lesz az állami ösztöndíjas helyekkel, vagy éppen az állami finanszírozású ösztöndíjakkal, hiszen a GTK nagy sikerű ECO-ösztöndíja is ilyen, amely megannyi hallgatótársamnak jelent könnyebbséget a költségtérítés kiegyenlítése során. Ahhoz, hogy ezekre a kérdésekre érdemleges választ kapjak, ahogy azt fentebb is írtam, elegendő volt csupán felkeresnem az egyetem honlapját, a válaszok pedig egyértelműek. Az alapítványi fenntartástól függetlenül, a továbbiakban is számíthat az egyetemünk, és persze minden modellváltó egyetem állami forrásokra, a képzések nem válnak fizetőssé, továbbá a hallgatói juttatások és ösztöndíjak köre is megmarad, sőt, történik egy jelentős kvótaemelés is. Illetve ami bennem nem merült fel rögtön, de nagyon fontos változás lesz még, hogy az oktatóink is megemelt, teljesítményalapú bérezéshez jutnak majd, ezzel talán magasabb szinten ismerik majd el azt az áldozatos munkát, amit nap, mint nap végeznek azért, hogy egy sikeres generációt neveljenek belőlünk.

 

Így utólag hogyan látod, megérte az egyetemi továbbtanulásról való döntéskor a Neumann GTK-t választani? Folytatnád a tanulmányaid mesterszakon is?

Az alapvető érdeklődési köröm már általános iskolában kialakult, így céltudatosan egy közgazdasági szakközépiskolában folytattam a tanulmányaimat, ide pedig már egyenes út vezetett. Az egyetem számos duális partnerrel rendelkezik, frekventált az elhelyezkedése, de mégsem a túlzsúfolt fővárosban található, és dinamikusan fejlődik a mi igényeinket figyelembe véve, ami a nyílt napokon és az Educatio kiállításokon egyértelműen körvonalazódott. Kell ennél több egy leendő hallgató számára? Miután valaki bekerül, már a saját szerencséjének a kovácsa. Jómagam is számos tervet szövögetek a fejemben a jövőt illetően, hiszen a tanulmányaim előrehaladtával a látóköröm is egyre szélesebbé válik, és egyre több témát szeretnék mélyrehatóan megismerni. Az én lépcsőm következő fokán a mesterképzés szerepel, de ahhoz, hogy ezt elérjem, még számos feladat vár rám, például be kell fejeznünk Dr. Kárpáti Józseffel közös publikációnkat, melynek ötletét és alapját az általa konzulensként felügyelt TDK-dolgozatom adja. Ezen kívül nagyon szeretnék még az államvizsga előtt egy fél évet az Erasmus+ program keretein belül külföldön tölteni, a nyelvtudásomat elmélyíteni, egy másik kultúrába beolvadni és rengeteg érdekes emberrel találkozni. Remélem, hogy a számításaimat nem húzza keresztbe egy a mostanihoz hasonló helyzet, vagy bármi egyéb. Olyan terület, amelynek szívesen lennék az ismerője, még ezen kívül is rengeteg akad, és most még a lelkesedést is érzem további képzések elsajátításához (például egy pszichológiai alapképzés elvégzéséhez), de ezek már nem a belátható időhorizont teendőit gyarapítják, és különben is, a tervekben az a szép, hogy napról napra változnak.


A félév hamarosan véget ér, és remélhetőleg a korlátozások feloldása után nyugalmasabb idők jönnek.  Te mit tervezel a nyárra?

Mi, másodéves GTK-sok olyan szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a vizsgaidőszak kezdetére szinte kivétel nélkül teljesítettük a tárgyainkat, így a távoktatásos félév számunkra véget is ért. Ezzel párhuzamosan lazítani kezdték a szigorításokat, nem is volt kérdés tehát, hogy ideje visszarázódnunk a hétköznapokba. Én is a napokban tértem vissza Kecskemétre, hiszen nekünk, duális hallgatóknak a nyár is tanulással telik: ilyenkor az elméletben megszerzett tudást ültetjük át a gyakorlatba, egyre felelősségteljesebb feladatok révén. Az így kapott értékek pedig bőven kárpótolnak bennünket a meghozott áldozatokért, és persze szabadidőnk emellett is akad. Bízom benne, hogy ezeket a szabadnapokat lesz alkalmam egy európai utazás keretein belül felhasználni, persze a lehető legnagyobb óvatosság és körültekintés mellett.