Neumann János Egyetem

facebook

Welcome

Gyengénlátó Változat

Napenergiával vágtak át Dél-Afrikán - Kutasi Zoltán, a MegaLux csapatvezetőjének nyilatkozata

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

MegaLux: napenergiával vágtak át Dél-AfrikánNyolc nap, 4033 kilométer és három díj

Szombaton délután érkezett haza Dél-Afrikából a kecskeméti Pallasz Athéné Egyetem MegaLux járműépítő csapata, amely három díjat is elnyert a napelemmel hajtott autók SASOL Solar Challenge elnevezésű nemzetközi versenyén. Egyik díjuk már velük volt, a másik kettő azonban csomagjaik egy részével együtt Dubaiban ragadt. Többek közt ezt is elmesélte nekünk Kutasi Zoltán, a MegaLux csapatvezetője, aki a hazaérkezésük után elsőként nekünk adott interjút.

– Mennyiben volt más ez a verseny, mint az ausztráliai?

– Jóval bonyolultabb volt annál, ugyanis az időjárás rendkívül kiszámíthatatlan Dél-Afrikában, és ez nagyban megnehezíti a versenyt. Az akkumulátorunk egy pici plusz energiát raktároz el, amit a napból gyűjtünk reggelente. Nagyon jól kell gazdálkodnunk ezzel az energiával, hogy ne fogyjon el a verseny során. Így komoly taktikai felkészülést igényelt, hogy eldöntsük, mikor milyen gyorsan menjünk. Az idei évben az Országos Meteorológiai Szolgálat segítette a munkánkat, és minden nap elküldték a következő napi előrejelzést. Ez sokat segített a tervezésben, de még így is sokszor nehezítette a versenyt a felhős ég, a hatalmas szél.

– Hogy teltek a verseny napjai?

– Minden napunk nagyon korán indult, hisz a versenyautó energiája csak a napból jöhet, ami ugye nem nyolc órakor kel. Nekünk hat órára mindent össze kellett készítenünk, az autónak készen kellett állnia a versenyre. Ahogy feljött a nap, a teteje már bedöntve várta, hogy feltöltődhessen. Azután pedig minden erőnkkel azon voltunk, hogy a legtöbbet hozzuk ki az adott napból. A konvojunk egy felvezető autóval indult, középen haladt a MegaLux, mögötte pedig egy követőautó a telemetria rendszerrel, amellyel figyeltük az autó adatait. A közúti forgalomban haladtunk, annyi segítségünk azonban volt, hogy előttünk haladt egy motoros „marsall” is. A miénk vér profi volt, a kereszteződésekben megállította a forgalmat, hogy ne kelljen lassítanunk.

A rohanásunkat jellemzi, hogy 4033 kilométert tettünk meg a nyolc nap alatt, ez egy normál személyautóval is komoly kihívás lenne, nemhogy egy ilyen bonyolult energiatakarékos járművel.

MegaLux: napenergiával vágtak át Dél-Afrikán


– Volt időtők a verseny mellett egy kicsit körülnézni Dél-Afrikában?

– Nem igazán. Az indulás előtt Pretóriában nem jutott rá időnk. Át kellett vennünk az utánfutót, felkészíteni az autót a versenyre, majd a gépátvételek, ellenőrzések következtek. Az ottani közlekedési hatóság is levizsgáztatta az autót, hisz rendszámot kapott egy útvonalengedéllyel. A verseny közben – hiába haladunk el a legfantasztikusabb helyek mellett – egy pillanatra sem lehet megállni, szétnézni. Ez egy igazi ágyúgolyó futam, ami nyolc napon át a folyamatos rohanásról szólt számunkra. Miután véget ért a verseny, még komoly feladatok vártak ránk. A versenyautót és minden felszerelést össze kellett pakolnunk az utánfutóba, és még a hét elején elindítottuk hajón Magyarországra. Várhatóan majd valamikor december elején érkezik haza. Így csak néhány napunk maradt arra, hogy egy kicsit körülnézzünk Fokvárosban, és gyönyörködjünk a természeti csodákban.

MegaLux: napenergiával vágtak át Dél-Afrikán

– A jóval nagyobb stábbal és költségvetéssel rendelkező holland és japán csapat mögött lettetek harmadikak, de két másik díjat is hazahoztatok. Számítottatok ekkora sikerre?

– Nagyon kezdők voltunk ebben a mezőnyben, hisz most voltunk ott első alkalommal, először láttuk azt az utat, amin végig kellett mennünk a versenyautóval. Ez nekünk egy plusz nehezítő körülmény volt versenytársainkhoz képest. Az első öt-hat csapat már többször is részt vett a versenyen, nekik természetesen egyszerűebb feladatuk volt. Így mindenképp nagyon elégedettek vagyunk az eredményeinkkel. Jóleső érzés, hogy mi lettünk a legeredményesebb kezdő csapat, de ez nem lenne olyan nagy érdem, ha mellette nem szerezzük meg a harmadik helyet is. Ez a kettő együtt óriási elismerés számunkra.

Elsőre talán nem tűnik olyan nagy dolognak, de a Nemzetközi Napenergia Szövetségnek díját is mi kaptuk meg, ami hihetetlen nagy megtiszteltetés. A versenyen is ezért gratuláltak nekünk a legtöbben. Ez a díj ugyanis azt jelenti, hogy a mi csapatunk tükrözi leginkább az ISF küldetését, ennek a hatalmas világszövetségnek a célkitűzéseit.

– Akkor messze túlszárnyaltátok a várakozásaitokat?

– Abszolút. Ennél jobb helyre semmiképp sem számíthattunk, egyáltalán nem vagyunk elkeseredve amiatt, hogy a harmadik helyen végeztünk. Nem is merült fel a verseny közben egyszer sem, hogy előzzük meg a japánokat vagy a hollandokat, hisz mindketten többszörös világbajnokok, sokadszorra vettek részt a versenyen. Az azért nagyon felemelő volt, hogy az egyik nap mi voltunk a legjobbak. Ugyanannyi kilométert tettünk meg, mint a Tokai Solar és a Nuon Solar csapata, de mi értünk be leghamarabb. Az pedig nagyon komoly eredmény, hogy ilyen csapatokat megszorongathattunk, még ha csak egy napra is a nyolc közül.

– Mi lesz az első dolgotok itthon?

– Először is alaposan kipihenjük magunkat, értékeljük, helyre tesszük magunkban az eredményeinket, azután a következő héten tartunk egy csapatmegbeszélést, és közösen döntünk a további céljainkról. A legfontosabb feladatunk – ahogy minden évben – hogy új csoporttagokat toborozzunk, hisz többen is végeztek/végeznek az egyetemen. El kell döntenünk azt is, melyik versenyen, milyen autót kell indítanunk, és milyen feladatokra keresünk új hallgatókat.

MegaLux: napenergiával vágtak át Dél-Afrikán

– Melyik lesz a következő versenyetek?

– A legvalószínűbb, hogy jövőre újra útra kelünk Ausztráliába, ahol tavaly hetedik helyen végeztünk. Most teljesen új autót kell építeni, ami hatalmas kihívás. A verseny szabályai minden negyedik évben változnak, és épp most van a fordulóév. Korábban nyolc, tavaly már hat négyzetméter napelemmel lehetett indulni, jövőre pedig már csak négy négyzetméter a megengedett.  Ahogy a technológia fejlődik, fejlődnek a napelemek is, és a versenyautók tapasztalata is egyre bővül, ehhez igazítják a szabályokat is.

A napelemes autók már most is olyan sok energiát tudnak gyűjteni, és annyira hatékonyan működnek, hogy sebességük már szinte a veszélyesség határát súrolja. Mi is mentünk 120 km/óra fölött a versenyen, ami már elég izgalmas egy ilyen nagyon könnyű, speciális autóval.

– Sokan szurkoltak nektek itthonról. Elértek hozzátok a gratulációk?

Rengeteg gratulációt kaptunk már kint is. Örülünk, hogy a támogatóink is elégedettek voltak eredményeinkkel, és a közösségi oldalon is sok pozitív visszajelzést kaptunk követőinktől. Igyekeztünk minőségi videókat, híranyagokat feltenni magunkról a verseny közben, ezeket végig figyelemmel kísérték. Persze biztos sokkal nagyobb sajtónyilvánosságot kaptunk volna, ha rossz hírünk lenne. Ha mondjuk összeverekednénk a tanszék előtt, azt milliók néznék meg a youtube-on, a mi látogatottságunknak azonban súlya van. Bízunk benne, hogy a következő versenyünkön is legalább ennyien szurkolnak majd nekünk.

MegaLux: napenergiával vágtak át Dél-Afrikán

A rendőrök is kiszúrták a Megaluxot
A verseny egyik napján rendőrökkel is „összetűzésbe” került a csapat. Egy rendőrautó levillogta és megállította a versenyautót. Nem tudták a dél-afrikai rendőrök, mi a csuda lehet ez a futurisztikus jármű, ezért nem akarták tovább engedni a MegaLuxot. A csapatnak meg kellett várnia a verseny szervezőit, hogy megoldják az utólag már viccesnek tűnő helyzetet. A rendőrök miatt elég sokat csúsztak, de szerencsére ezt a kiesést végül figyelmen kívül hagyták a szervezők. Végül villogó rendőrautós felvezetéssel érkeztünk meg az aznapi célba Port Elizabeth-be.

forrás: hiros.hu - 2016. 10. 11.