Neumann János Egyetem

facebook

Welcome

Gyengénlátó Változat

MegaLux - a dobogó biztosnak tűnik

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

MegaLux - a dobogó biztosnak tűnikEgy nappal a verseny vége előtt a harmadik helyen áll a Pallasz Athéné Egyetem járműépítő csapata és napelemmel hajtott MegaLux autója a dél-afrikai Sasol Solar Challenge elnevezésű nemzetközi versenyen. A dobogó biztosnak tűnik.

A csapat a Challenger kategóriában indul, amelyben a járművek energiaforrása egy hat négyzetméteres Si-egykristályos napelemtábla. A MegaLux csapat versenyautója is ilyen jármű, amely a napelemen keresztül szedi össze a működéséhez szükséges energiát és ezt raktározza el akkumulátoraiban. A szénszálas kompozit anyagú autó tömege 165 kilogramm, maximális sebessége pedig 130 kilométer per óra.
A versenyen nem a legjobb idő elérése a cél, hanem meghatározott idő alatt a legnagyobb távolságot kell megtennie az indulóknak kizárólag a napenergia segítségével. A rajt múlt szombaton Pretoriában volt. A mezőny együtt halad városról városra, aki gyorsabb, extra kilométereket az egyes állomáshelyeken beiktatott hurkokkal szerezhet. A cél szombaton Fokvárosban van, a verseny teljes hossza 2100 kilométer, de a plusz körökkel sokkal többre is növelhető a táv.

Már majdnem 3500 kilométert ment a MegaLux

Pénteken délelőtt sikerült beszélnünk telefonon Kutasi Zoltán tanszéki mérnökkel, a csapat vezetőjével. Szenzációs hírekről számolt be: a GAMF Hungary a harmadik helyen áll egy nappal a verseny zárása előtt. Csütörtök estig 3442 kilométert tettek meg, ennél többet csak a holland Nuon Solar Team, azaz a delfti egyetem csapata (3787 kilométer) és a japán Tokai University Solar Team (3644 kilométer) teljesített. A második japánok ráadásul közelebb vannak a magyarokhoz, mint a negyedik helyen álló North-West University Solar Car Team, amely 2968 kilométernél járt csütörtökön. Azaz a dobogó biztosnak tűnik, de Kutasi Zoltán óvatosan fogalmazott. Azt mondta, az a cél, hogy biztonságosan haladjanak, ne történjen semmi baj. Természetesen nincsenek elkeseredve, hogy nem vezetnek, hiszen a japánok és a holladnok tapasztaltabbak ezen a versenyen, ráadásul sokkal nagyobb apparátussal dolgoznak. Összehasonlításképp: míg a GAMF Hungary 14 fővel halad az útvonalon, addig a hollandok 40-50 fővel, és körülbelül 20 autóból áll a konvojuk. Mindezt figyelembe véve tehát kiemelkedő a magyarok teljesítménye. A 14 induló csapatból egyébként már csak 10 van versenyben, a többiek különböző okok miatt feladták a küzdelmet.

MegaLux - a dobogó biztosnak tűnik

Felhős időben az óceán partján

A hetedik napon már az óceán partjához közel halad a mezőny. Mint Kutasi Zoltántól megtudtuk, felhős az ég, amely nem igazán kedvez a napelemes járgánynak. Az időjárás egyébként sem volt igazán barátságos. 
– Olyan hideg fogadott minket Dél-Afrikában, amelyre nem voltunk felkészülve. Így a verseny kezdetére szinte mindenki lebetegedett a csapatból. Ráadásul általában sátorban aludtunk, de aztán a gyorsabb gyógyulás érdekében inkább már házat bérlünk a kempingekben – mesélte Kutasi Zoltán.

A MegaLuxot Csizmadia Gáborral és Fazekas Istvánnal felváltva hárman vezetik (kétóránként kötelező a sofőrcsere). A csapatvezetőtől megtudtuk, volt, hogy majdnem kihasználták a jármű maximális elérhető sebességét, a 130 km/h-t, de azért a legtöbbször ennél lassabb tempóra kényszerülnek, mert az utak sok helyen rossz állapotúak. És persze vigyázni is kell a MegaLux-ra, hiszen egy ilyen járgány érzékenyebb lehet a kátyúkra. Hat defektje volt idáig a magyaroknak, de gyorsan ment a szervizelés. A műszaki hibák elhárítására kellően felkészült a GAMF Hungary, közel 2 tonna felszerelést vittek magukkal a javításokhoz.

A napelemes autók a közúti forgalomban mennek, annyi a könnyítés, hogy előttük egy motoros „marsall” halad. Kutasi Zoltán szerint szerencsére az övék „vérprofi”, gyakran megállítja a kereszteződésekben a többi járművet, így ilyenkor nekik nem kell lassítaniuk. 
A mezőny szombaton délután 3 órakor érkezik Fokvárosba. A kecskemétieket sok helybéli magyar várja majd, ott lesz a célban Ailer Piroska, a Pallasz Athéné Egyetem intézményvezetője is.

Tavaly is remekeltek

A GAMF-csapat tavaly Ausztráliában bizonyította, hogy ott a helyük a világ legjobbjai között. Akkor 46 induló csapat közül az élmezőnyben, a 7. helyen értek célba, megelőzve számos híres egyetem csapatát.

A környezetvédelem jegyében

A verseny célja, hogy fejlesztők olyan jármű kifejlesztésére törekedjenek, amely bemutatja, hogy milyen fontos a környezetvédelem és a fenntarthatóság érdekében törekedni a minimális nyersanyag és energiafelhasználásra, illetve a környezetszennyezés csökkentésére.

forrás: baon.hu - 2016. 09. 30.