Neumann János Egyetem

facebook

Welcome

Gyengénlátó Változat

Izzik a munka a kecskeméti járműépítők keze alatt

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

Izzik a munka a kecskeméti járműépítők keze alattMeglátogattuk az immár Pallasz Athéné Egyetem nevű intézmény mérnökhallgatóit, akiket motorgyártáson és versenyautó-újratervezésen kaptunk rajta.

Kecskeméten közismerten létezik egy autógyár, hamarosan lesz egy újabb is. Járműgyártással azonban nem csupán ők, hanem a jövő mérnökei is foglalkoznak a városban, noha egészen szerény darabszámban, ám annál nagyobb hozzáadott értéket képviselve. Jól ismerhetik olvasóink az egykori KEFO járműépítő csapatait, akik kombájnt, napelemes csodajárgányt, bő 3000 kilométert egy liter benzinnel megtenni képes guruló masinát és versenyautót is megalkottak már.

Ezúttal, a nyárias őszi napsütésben egymás mellett kettő- és egy négykerekű közlekedési eszköz pihent, míg a titánok szorgoskodtak körülöttük. Pontosabban a MotoStudent csapat versenymotorja alakult a szemünk láttára, ők ugyanis látogatásunk után pár nappal már indulnak is egy spanyol versenyre, ami az első nemzetközi megmérettetés lesz a gárda életében. Eközben a KEFO Motorsport formula modellje nyugdíjba készül, számukra ugyanis véget ért a versenyszezon, a fiatalok pedig már az utódon, egy új járművön dolgoznak.

Mindkét járgány eléggé csupasz, most nem a látvány a fontos. Illetve dehogynem: szakmai szemmel sokkal izgalmasabb, amit elfed a burkolat. A versenyautó ütközéscsillapítója nem szépségdíjas, ám hasznos alkotás, a biztonsági peremmel ellátott pedálokat talán még a sofőr sem látja úgy, ahogy most bárki megtekintheti. Ugyanezen jármű hátsó traktusán ott virít két matrica, mintegy igazolványaként a mindkét idei gönyűi Formula Student versenyen való részvételnek. A srácok nem szégyenkeznek, de nem is elégedettek túlzottan: vannak még előttük meghódítandó célok, így a múlt helyett már a jövőn jár az eszük.

A szomszédban kevésbé érnek rá sztorizni a kollégák, lendületes sürgés-forgás, finomhangolás és kevésbé finom hangú esztergálás, forrasztás érik egymást, de azért valaki mindig válaszol a kérdésekre. Pár alkatrészt a nevezés után készen kapott a csapat, nem ezekből fognak nagyot alkotni. Leginkább azzal a vázzal készülnek jelentős dobásra, ami - elmondásuk szerint - páratlan megoldás jelenleg a járműiparban. Alumíniumhab-szénszál ötvözet a struktúra anyaga, ami nagyjából 7,5-szer könnyebb a szimpla alumíniumnál. 

Amíg a különleges kompozit szilárdsági jellegzetességeiről értekezünk, szóba kerül még pár alkatrész, például az első villa alsó csizmáinak egyedisége, valamint ugyanezen részegység felső csavarvégződéseinek eltérő, piros és kék színe. - Semmi praktikus oka nincs utóbbinak, ez csak arculati elem. Mint a rendőröknél a villogó, érted - kapom az indoklást. Értem, persze. Az ilyen részletek mutatják meg ugyanis ennek az egész járműépítősdinek a lényegét. Mert ezek a versenyautók, motorok nem fognak ugyan szériagyártásba kerülni, nem produkálnak majd nagy bevételt alkotóiknak, de az az élmény, az a csapatmunka, az a feeling, amit a fiatalok most beleadnak, megtapasztalnak, átélnek, valójában a magyar járműipar igazi reménye. 

Izzik a munka a kecskeméti járműépítők keze alatt

forrás: autopro.hu - 2016. 09. 30.