Neumann János Egyetem

facebook

Welcome

Gyengénlátó Változat

4033 kilométerrel harmadik a magyar napelemes autó

PDF letöltés Cikk nyomtatása E-mail

4033 kilométerrel harmadik a magyar napelemes autóNyolc nap alatt 4033,2 kilométert ment a Pallasz Athéné Egyetem napelemmel hajtott MegaLux autója a dél-afrikai Sasol Solar Challenge elnevezésű nemzetközi versenyen. A kecskeméti egyetemisták először indultak a viadalon, és rögtön bronzérmesek lettek.

Szombat délután érkezett be a mezőny Fokvárosba a Solar Challange versenyen, amely magyar szempontból szenzációsan zárult: a GAMF Hungary, azaz a kecskeméti egyetem járműépítő csapatának MegaLux napelemmel hajtott autója a harmadik leghosszabb távot tette meg. Átlépték a bűvös 4000-es határt, egész pontosan 4033,2 kilométert teljesítettek, ennél többet csak a holland Nuon Solar Team, azaz a delfti egyetem csapata (4716,7 kilométer) és a japán Tokai University Solar Team (4544,2) teljesített. A Pretoria-Fokváros közötti távolság 2100 kilométer, tehát a pluszhurkokkal együtt majdnem kétszer ennyit futott a MegaLux.

- Ez nagyon jó eredmény, főleg annak tükrében, hogy első alkalommal voltunk itt, és magyar csapat még nem is vett részt ezen a versenyen. Ausztráliában tavaly hetedikek lettünk, itt harmadikok, igaz, kevesebb induló volt Dél-Afrikában, de a mi autónk és csapatunk jelentősen javult, és ez meghozta a sikert. Az előttünk végzett két csapat, a holland és a japán jobb volt, mint mi; ők már nagyon rutinos versenyzők, rendkívül sok tapasztalattal. Úgy gondolom, hogy magas színvonalon képviseltük Magyarországot és a magyar műszaki felsőoktatást - adott telefonon gyors értékelést a célbaérkezés után pár órával Dél-Afrikából Kutasi Zoltán tanszéki mérnök, a csapat vezetője. A célban Ailer Piroska, a Pallasz Athéné Egyetem intézményvezetője gratulált teljesítményükhöz.

- Minden nap egy új kihívást jelentett, azt sem tudtuk, milyen útra, körülményekre számíthatunk. Nagy taktikázás zajlott, hogy maximálisan ki tudjuk használni az akkumulátorban tárolt energiát. Voltak napok, amikor jól szerepeltünk, és mi tettük meg a legnagyobb távot, máskor gyengébben ment - folytatta Kutasi Zoltán. Aki arra kérdésre, hogy lesz-e ünneplés szombat este, úgy válaszolt: egy kicsi biztos, de most leginkább az alvásra tudnak gondolni. A verseny alatt ugyanis minden nap hajnali 4 körül keltek, hogy a MegaLux-ot napfelkeltére beállítsák "töltőre".

A kecskeméti járműépítők még egy hetet maradnak Dél-Afrikában, október 8-án érkeznek haza. A távolabbi jövőbe tekintve a csapatvezető már arról is beszélt, hogy tovább lehet fejleszteni a napelemes autót.
- A fő feladat viszont az lesz, hogy a tanulmányaikat befejező csapattagokat pótoljuk új egyetemi hallgatókkal. Ők viszik majd tovább az eddig megszerzett tudást, így éri el ez a projekt a célját. Akik részt vettek, véleményem szerint rendkívüli tapasztalatra tudtak szert tenni, nemcsak szakmai, műszaki téren, hanem kicsit világot láthattak, rengeteg emberrel megismerkedhettek - mondta a tanszéki mérnök.


Kétszer teljesítették a megadott távot

A MegaLux csapat versenyautója egy hat négyzetméteres napelemtáblán keresztül szedi össze a működéséhez szükséges energiát és ezt raktározza el akkumulátoraiban. A szénszálas kompozit anyagú autó tömege 165 kilogramm, maximális sebessége pedig 130 kilométer per óra. A versenyen nem a legjobb idő elérése volt a cél, hanem meghatározott idő alatt a legnagyobb távolságot kellett megtennie az indulóknak kizárólag a napenergia segítségével. A rajt szeptember 24-én Pretoriában volt. A mezőny együtt haladt városról városra, extra kilométereket az egyes állomáshelyeken beiktatott hurkokkal lehetett szerezni. A Fokvárosig tartó verseny teljes hossza 2100 kilométer, de a plusz körökkel tetszés szerint növelhető volt a távolság.

forrás: baon.hu - 2016. 10. 02.